مدونة عصفور المدينة

مدونة نظيفة إسلامية (زيادة الإيمان) الطرائف والتناقضات التخسيس والصحة العامة الإدارة والتنمية البشرية

عمرة في رمضان 2

Posted by ctybrd on September 30, 2007

الأتراك مسلمون
من أسعد الحاجات اللي شفتها في الحرم مجموعة من الأتراك ييجوا كل يوم بعد الفجر لحد الشروق يقعدوا يقرؤوا قرآن

أول مرة شفتهم من بعيد طبعا تبادر لذهني انهم بيعملوا بدعة معينة على طول أصل الواحد من كتر ما شاف أصبحت شيء عادي

لكن لما قربت منهم لقيتهم إيه واحد حافظ القرآن وبيقرا بيسمع وكلهم ماسكين مصاحف وفيه واحد قاعد بيصحح لو أخطأ
وبيقروا بالترتيب يعني بيكملوا كل يوم على الورد حاجة تفرح وكل شوية أتراك تانيين بييجوا من بعيد يقعدوا معاهم

طبعا ما تفوتنيش الفرصة الذهبية دي رحت وقعدت في وسطهم عشان آخد بركة مجلس الذكر وأكون زي الراجل الذي قال الله عز وجل فيه
“هم القوم لا يشقى بهم جليسهم”
وكنت يوميا أحاول أجلس وسطهم ولو عشر دقائق
يوم ورا يوم اتضح ان اللي بيقرا مش نفس الواحد وإن فيهم عدد من الحفاظ طبعا معظمهم بيقولوا الواو “ف” اللي هي أم ثلاث نقط

وكان فيهم شاب صوته جميل وقراءته رائعة ولابس لبس يشبه لبس الأزهريين
كان يقرأ ويقوم بعد قراءته يقف ينظر للكعبة فذهبت وتعرفت عليه واتضح أنه يعرف عربي بسيط جدا وأنهم يدرسون (كثير منهم كبار السن) فيما يشبه المدرسة الشرعية يدرسون الحديث والتفسير والقرآن وعدد منهم يحفظ القرآن كاملا

بخصوص سوء ظني في الأول انهم بيعملوا بدعة لاحظت كثيرين في أعينهم نظرة ارتياب أو استغراب لما يفعلونه وتراهم فيما بعد أيضا يحاولون الجلوس معهم ومن كل الجنسيات

وهم كانوا يجلسون إلى مابعد الشروق ثم يصلون الضحى……افتقدتهم كثيرا

أيضا أول يوم أفطر بجوارنا شاب بلجيكي ووالده ..حاول أحد السعوديين الكلام معه بالانجليزية فرفض وقال إما عربي أو بلجيكي وكان يتكلم بالعربية الفصحى الجميلة
وكنت أياما كثيرة أقابله وأسعد بالسلام عليه والسؤال عن أحواله

فسبحان من أنعم علينا بنعمة فهم كتابه وسنة نبيه وهذا اللسان العربي ونسأله سبحانه أن يعيننا على العمل بمقتضى هذا الفهم وهذا العلم

باب الحريم
موقف بقى ينرفز : ليلة قلقت وما جاليش نوم قلت انزل الحرم اتهجد ونازل بقى في قمة الروقان الساعة 2 ومع نفسي خالص
وكان أحد أصدقاءنا الله يسامحه نصحنا ان احنا نصلي في المنطقة المكيفة أفضل وأتاريهم حولوا مناطق كثير من المكيفة للحريم

أصلا الحريم بيدخلوا من نفس أبواب الرجال ما عدا المنطقة دي وفيه بعض الأبواب عليها رمز “حرمة” المهم انا فضلت اعدي على الأبواب اللي عليها رمز نساء وبعدين لما خلصوا رحت داخل لقيت الراجل راح مسكني

تعال هنا ..انت كل يوم تيجي وتعمل الحركة دي عيب عليك ياراجل انت مطوع وسيب الكلام ده لواحد زيي واتق الله أنا حاجيب لك الهيئة انت ملتزم مش عيب عليك ؟ واحد حليق زيي ممكن يعمل كدة لكن انت عيب عليك وووووووو

انا طبعا اتاخدت …ماله ده انت بتقول ايه ياراجل انت؟ الباب مش عليه علامة..
قال لي ازاي ؟ الباب عليه علامة ربانية مش شايف الحريم جوة
قلت لا حول ولا قوة إلا بالله وقعدت اقول له اتق الله انت فاضي انت ولا مالك؟
المهم أفلت منه بأعجوبة وهو لازال يلغط بمثل هذه الاتهامات
والمهم أنا أساسا بافضل ألبس قميص وبنطلون في العمرة عشان حرية الحركة وكنت لابس تي شرت أحمر بس غامق شوية:) ..شوف بقى
ويبدو انهم قالوا له خلي بالك من الباب ده عشان فيه رجالة متربصين بالحريم اللي جوه مع إن كافة الأبواب بيدخل منها حريم ورجال بطريقة أساسا مستفزة يعني المفروض يوقفوا واحد يمنع الحريم من دخول باب الرجال

دخلت الصلاة طبعا وانا متنرفز جدا وفضل باين علي لحد بعد الشروق لحد رفيقي ما قال لي شكلك متغير فحكيت له وكنت متنرفز جدا

وكنت وانا في الصلاة أفكر في عائشة رضي الله عنها وكيف أنني أغضبني جدا هذا الاتهام الذي أنا لست منزها عنه وهو اتهام بسيط نسبة لما رميت به وهي منزهة عنه وفتحت الموبايل أقرأ حادثة الإفك وكيف أغشي عليها رضي الله عنها حين سمعت الحديث
رضي الله عنك ورحمك يا أمنا
قال ابن عبد القوي : ( وكان الإمام أحمد يكفر من تبرأ منهم ( أي الصحابة ) ومن سب عائشة أم المؤمنين ورماها مما برأها الله منه وكان يقرأ ( يعظكم الله أن تعودوا لمثله أبدا إن كنتم مؤمنين

رسالة من أمي
بينما أنا أقرأ بعد الفجر قول الله عز وجل في سورة مريم : وبرا بوالدتي ولم يجعلني جبارا شقيا
وعند انتهائي من كلمة : وبرا بوالدتي وصلتني رسالة على الموبايل فيها دعوات جميلة من أمي رعاها الله
وتلك الموافقة أعجبتني جدا وسررت بها كثيرا والله المستعان

43 Responses to “عمرة في رمضان 2”

  1. آلام وآمال said

    ماشاء الله بجد والله أحلى حاجة الواحد ممكن يقراها قبل ما ينزل ع الصبح كده

    عجبني جدااا موقف الراجل البلجيكي ده
    نا محتفظة بهويتها وعندهم عزة
    ربنا يرحمنا
    احنا النهاردة اللي مبيكلمش انجليزي فينا يقولو عليه ده بلدي اوي
    وسبحان الله

    ربنا يكتبهالك مرات عديدةيا باشمهندس ويرزقني انا كمان زيارة بيته المحرم
    قول أمين بالله عليك
    🙂

  2. ro7 said

    الله يا استازنا قووووووووول والله بتعيشنا وبتعيد علينا اجمل لحظات عمري
    المهم ازي الكعبة وحشتني قوي والصفا والمروة وكل حتة في الحرم والركن اليماني والحجر الاسود والملتزمة وحجر سيدنا اسماعيل ومقام سيدنا ابراهيم اكيد الحرم زي ماهو في عظمة وجلال وزوارة بيزودة عظمة واجلال اكتر والله اكبر وبالنسة لموضوع الباب دة في ابواب بيحصل فيها تكدس حريم ورجالة بشكل فظيع بس سيبك انت يا استازنا
    محدش بيحط في دماغة دي خبطها راجل او دة خبطتة امراءة كلة داخل يتذلل وينزل من اللي علية ههههههههه فكرتني كنا انا وامي داخلين من باب الملك فهد وبجواري حوالي ستة او اكتر شباب مصريين داخلين مع بعض باين عليهم اول مرة يدخلوا او يزوروا اصلا خايفين وماسكين في بعض وعاملين طابور ورا بعض وياعيني كل ما واحد فيهم عينة تنزل عليامن قبل ماتنزل اصلا يقول استغفر الله هههههههه وكمان في الطواف تلاقي غصب عن الرجل من الزحمة وبالذات في العشر الاواخر من رمضان بتبقي هيصة رجالة وستات كل ما واحد يبصلي او يخبط فيا يقول استغفر الله ويتنفض بقيت حسة اني رزية ههههههههه ياه انا اتذكر في طواف الافاضة بعد ما اخدنا من مني لمكة مشي فضلت ابكي من الزحمة والتعب والاكتر فراقي للكعبة ادعيلي اشوفها السنة الجاية لحسن يظهر ان انا باخد الاذن سنة وسنةلا تقبل الله منكم وبارك فيكم وطبتم وطاب ممشاكم وتبوأتم من الجنة غرفا والعذرة علي الاطااالة

  3. عصفور المدينة said

    آلام وآمال
    ربنا يكرمك انت بتلقط جامد الفوايد اللي انا باكون قاصدها دايما

    روح
    ربنا يبارك فيك شوقتينا تاني؟؟؟؟؟

  4. حمدي مطوة said

    الملاحظ في القصة أن الشخص الأمين ده اللي كان عايز يمسكك متلبس وبيعظك يقولك أن لو اللي يعمل كده مش مطوع يعني حليق أو ما شابه مسموح له أو عادي بالنسبة له وللناس ولكن الناس الملتزمين أو المطوعين حرام عليهم كده وكأن الملتحين والملتزمين والملتزمات هم بس اللي ها يتحاسبوا أمام الله وأمام الناس أما غيرهم فعادي ومافيهاش مشكلة لو عملوا أي حاجة

    وللأسف ناس كثير معتنقين الفكرة دي ، لو واحد مش ملتزم عمل حاجة وحشة فيبقى عادي جدا ومتقبلة منه ومافيش حد يعلق عليه وأما لو عملها ملتزم أو ملتزمة يبقى تقوم الدنيا وتقعد ويقولك شفت الناس الملتحين دول مش باقولك دول نصابين
    ولكني في النهاية أقول لمثل هؤلاء “قل موتوا بغيظكم إن الله عليم بذات الصدور”

    وعلى كل قصتك دي جت في وقتها لأني كمان شوية هاقابل المدير ومتوقع منه يلومني على حاجات ليس لي بها علاقة ودي حاجة بتضايقني جدا فكما أنك واجهت الموقف ده وتحملته فأنا كمان يجب أن أتحمل وكلنا بنواجه مشاكل مشابهة
    جزاك الله خيرا يا حاج عصفور

  5. أحمد الدرعه said

    السلام عليكم
    ازيك يا عصفور🙂
    بمناسبة الكابتن البلجيكي ده انا ليا جيران من بلقاريا (اقليم بروسيا) عمرهم ما يتلكموا الا بلغتهم المحليه او بالعربيه انما اللغه الروسيه يكرهوها جدا ومايتكلموش بها الا مضطرين

  6. other_things said

    ربنا يتقبل🙂
    ..
    وحمدا لله على االسلامة
    ..

  7. طال الليل said

    أعجبنى جدا صراحتك فى التعبير عن مشاعرك بشأن جلسة الأتراك
    ولا عجب فأشد ما حببنى فى مدونتك هو الشفافية والصراحة
    أما ماذكرت من مدارسة الأتراك للقرآن يوميا مع ما يعانونه من مصاعب لغوية أمر أهديه لنفسى ولغيرى من أهل العربية الذين يتقاعسون عن محاولة كهذه وهم أقرب لفهم القرآن لكنها همم فى الثرى وأخرى فى الثريا وليست يقظة كغفلة
    أجواء الإيمان إنما تشرق على النفس فى وسط أمثال هؤلاء لجاهزية قلوبهم لإستقبال أنوار الطاعة

    بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

  8. محمد الجرايحى said

    أخى الفاضل الكريم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عمرة مقبولة بإذن الله تعالى
    ولاتنسانا من صالح الدعاء بظهر الغيب

    بارك الله فيك وأعزك
    وتقبل الله منك ومناومن سائر المسلمين

    أخوك
    محمد

  9. مهندس مصري said

    ما عمريش رحت غير و أنا طفل أقل من 5 سنين و كل ذكرياتي عن الحجتين اللي حضرتهم مع والدي و والدتي ساعتها مجرد خيالات
    نفسي ربنا يكتبها لي و أحج بيته الحرام قبل ما أموت
    اللهم إكتبها لنا يارب

  10. Eng. Khalid said

    ماشي ياعم محمد

    زعلان قوي عشان الراجل قال لك كلمتين ؟ ياأخي ، عفا الله عما سلف ، هههههه

    كفاية انك رحت الحرم في رمضان ، انا مستعد يودوني وان شاء الله حتى عشر رجالة زي دا يتهموني بالتهمة دي ، مش مشكلة ، كنت جرب تقول له كدا “اش لونك اش علومك واش لون البزران ، عساك طيب ، والله انك رجالن زين” وكلمه شوية سعودي كان هيفكرك سعودي ويسيبك ، كشكشها ماتعرضهاش ياشيخ ، احنا في ايام مفترجة ، تحياتي يامحمد

  11. Eng. Khalid said

    مع تحيات خالد محروس

  12. Tarek said

    “أول مرة شفتهم من بعيد طبعا تبادر لذهني انهم بيعملوا بدعة معينة على طول”

    صباح حسن الظن!!

    على العموم
    حمدلله على السلامة
    وعمرة مقبولة إن شاءالله

  13. خطــاب said

    ما شاء الله

    ربنا يرزقنا العمرة

    🙂

  14. عدى النهار said

    ألمس نعمة معرفة لغة القرآن بسبب معايشتى لمسلمين كثيرين من جنسيات مختلفة لا يتكلمون العربية

    لكن الأمر الغريب أن تجد من لا يعرف من اللغة العربية شىء ولكنه رغم ذلك يحفظ آيات قد تقل أو تكثر من القرآن
    أعاجم وأطفال أتقنوا حفظ القرآن يتسابقون في دبي

  15. mo7amaad said

    ربنا يتقبل منك العمرة

  16. وضـّاح said

    السلام عليكم ورحمة الله

    أخي الكريم عصفور المدينة

    حمدا لله على سلامتك .. وتقبل الله منك
    🙂

    مررت اليوم كالعادة على مدونتك لعلي أجد أي أخبار عنك فوجدتك عدت من فترة

    حمدا لله على سلامتك
    أرجو أن تكون تذكرتني بدعوة

    بمناسبة حديثك عن الأتراك .. والدي كلما ذهب إلى عمرة لا يجلس إلا معهم .. ويحب الجلوس معهم عن المصريين .. فهم على حسب قوله معينون على الطاعة وذلك بأكبر ميزة لديهم وهي قلة كلامهم

    ذكرتنا بالأيام الخوالي
    أعادها الله .. ورزقنا بعمرة

    لا تنساني من صالح دعائك

    وحمدا لله على سلامتك
    والسلام عليكم ورحمة الله

  17. ض/خالد said

    هو أنته أنهي واحد في الصورة ؟؟؟
    اللي نايم ولا اللي واقف ولا اللي قاعد ولا اللي بيصور بالكميرا؟؟؟

    ولا كلهم مع بعض؟؟؟…

    تقبل الله
    وعقبالنا

  18. sinbad said

    أسأل الله أن يكون شملك برحمته بجلوسك معهم و على فكرة بالنسبة لموقف الوالدة
    أنا أيضا فى مرة أثناء قراءتى للقرآن بعد الفجر فكرت أتصل بزوجتى للإطمئنان عليها و لسه ماسك التليفون لقيتها بتتصل
    سبحان الله

  19. فى القلب said

    عمره مقبوله يارب يا استاذ عصفور

    ويوميات جميله كلها روحانيات
    ربنا يعزك

  20. سها السباعي said

    ادعو الله ان يتقبل منك
    اسال الله ان يمن علينا بعمرة وحجة
    وان يتقبل من كل من زار بيته الحرام

  21. دكتور حر said

    ربتا يتقبل يا باشمهندس

    ويجعلها في الميوان ويرزقنا واياكم الزيارة المتكرره لبيته وحرم نبيه

  22. ftataljanna said

    اكرمك الله يا باشمهندس عصفور

    انا بقيت ادخل فى اول رمضان اشوف حضرتك كتبت حاجة ولا لا

    وفى الاخر قلت يبقى حضرتك هاتكتب بعد رمضان

    اتفاجئت لما شفت تعليق حضرتك عند الام وامال قلت يبقى اكيد كتبت حاجة

    عالعموم حمد الله عالسلامة

    واتمنى ان حضرتك تكون دعيت لنا كلنا الهى يكرمك

    اغبطك على العمرة دى ويا رب يجعل لى نصيب فيها انا وماما وبابا السنة الجاية ياااااااا رب اللهم امين يا رب

    جزاك الله خيرا على الحاجات الجميلة اللى حكيتها
    ويا سيدي حكاية الحريم دي بقى ده الفرق بينا وبين الناس التانيين عندنا كده ليهم مكانة خاصة

    جزاك الله خيرا وتقبل منك

  23. عصفور المدينة said


    حمدي مطوة

    أول مرة أشوفك بتتكلم بجدية جامدة كدة
    وبعدين اجمد ياحاج كدة ولا تهن ولا تحزن

    أحمد الدرعه

    ازيك يا احمد وحشتنا
    وفعلا احنا عندنا مشكلة في الاعتزاز بالهوية

    other_things

    بارك الله فيك بلال
    ونورتنا

    طال الليل

    الله يبارك فيك يا أخي وفعلا
    أنا حبيت اكون صريح وكذا مرة أريد أن أوضح الفرق بين الانطباع الأول الذي لا ينبني عليه تصرف وبعد ذلك وما تؤول إليه الأمور
    وكنت كتبت تدوينة مخصوص عن هذا الأمر
    جيراننا اللي فوق


    محمد الجرايحى

    أخي محمد بارك الله فيك وحشتنا وتقبل الله منا ومنك

    مهندس مصري

    على قدر النية يا باشمهندس وإن شاء الله إذا رغبت فيها بصدق سوف تنالها أسرع مما تتصور

    Eng. Khalid

    الله يكرمك يا خلود ويرزقنا وإياك دايما الزيارة والحج يا عم

    Tarek

    أخي طارق منورنا وبعدين انا لي حق أسارع بسوء الظن وانا ركزت ع النقطة دي جامد
    عشان الشيعة بييجوا كل يوم بعد صلاة العشاء يعملوا مهازل
    لكن لما اكتشفت أن هؤلاء على السنة
    سارعت إلى التماس الفضل

    أنا حبيت اكون صريح وكذا مرة أريد أن أوضح الفرق بين الانطباع الأول الذي لا ينبني عليه تصرف وبعد ذلك وما تؤول إليه الأمور
    وكنت كتبت تدوينة مخصوص عن هذا الأمر
    جيراننا اللي فوق

    خطــاب

    اللهم آمين وربنا يبارك فيك يا أخي

    عدى النهار

    جزاك الله خيرا على الرابط وتعميق الفكرة دائما

    mo7amaad

    تقبل الله منا ومنكم ومنورنا


    وضـّاح

    وعليكم السلام يا راجل يا طيب
    وتقبل الله منا ومنكم
    وطبعا تذكرت
    نعم أرى في كثير من الشعوب الصلابة على الطاعة بس المصرين حلوين برضه
    أعادها الله .. ورزقنا بعمرة

    ض/خالد

    انا يادكتور الراجل الأصلع اللي مش باين في الصورة اللي مدي ظهرة للكعبة شفته؟
    وعقبالك وعقبال الزواج

    sinbad

    عسل يا سندباد
    طب مانا عارف الموقف
    🙂

    فى القلب

    أعزك الله وتقبل منا ومنكم


    سها السباعي

    اللهم آمين
    ونورتينا يا أستاذة في أول زيارة

    دكتور حر

    تقبل الله منا ومنكم يا دكترة وأعانك الله


    ftataljanna

    إن شاء الله يكون لك نصيب فيها وتحكي لنا روحانيات أفضل مني
    إن شاء الله وربنا يكرمك وييسر لك في دراستك

  24. eldoctor said

    جزاك الله خيرا و نلت ثواب العمرة و الحج باذن الله

    نسألكم الدعاء..

  25. امام الجيل said

    ههههههههههه اموت واشوفك بالتى شيرت الاحمر ده ربنا يكرمك🙂
    معلش الحمد لله انها عدت على خير
    للاسف الواحد مسعدش بهذه الزيارة المباركة بس اعتقد ان الواحد فى ظل هذا الجو من الوحانيات ميحبش يكون فيه مواقف زى دى تخرجه من الجو ده
    خير ان شاء الله
    وبارك الله لك فى امك واسعدك بها دنيا واخرة

  26. محمد عبد القوى said

    ربنا يتقبل منك ويرزقك بتكرارها مرات عديده ترجع منها مغفور الذنب منار الجبين..اللهم أمين

  27. ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said

    سبحان الله … عالم تانى خالص غير العالم اللى احنا عايشين فيه … ربنا يقبلها منك إن شاء الله

  28. Anonymous said

    اخى عصفور المدينه
    بارك الله فى امك ومتعك بها ورحم امهاتنا الغاليات

  29. اليعقوبي said

    الف *الف مبروك علي العمرة=مليون مبروك علي العمرة

    ربنا يتقبل منك شوقتني لها اوي انا نفسي اروح تقبل الله منك وثبتك علي دينه
    والسلام

  30. عصفور المدينة said

    أخي أو أختي من عباد الله بخصوص السؤال الخاص بالظن
    قال الإمام القرطبي في تفسير قول الله عز وجل
    اجتنبوا كثيرا من الظن

    أي لا تظنوا بأهل الخير سوءا إن كنتم تعلمون من ظاهر أمرهم الخير

    ويحصل لبس كبير لدى كثير من الناس بين سوء الظن وبين الحزم وأخذ الحذر
    وهذا الظن الذي أتبناه وادعو إليه هو افتراض الاحتمالين في الشخص الذي لا يعلم منه سابقة خير أو لم يتم اختباره جيدا ومحصلة هذا الظن تكون في التحديد في العلاقات وفي الأخذ والعطاء والتزام جانب العدل والإنصافدون أن تتطرق الأمور إلى إعطاء الفضل والذي أحبذ أن يتم توفيره لمن يستحقه

    أدوات التحقق من الشخص لنقله من جانب افتراض الأسوأ إلى الجانب الآخر والذي يكون فيه الثقة مع إعطائه على قائمة من يمنحون الفضل ويمنحون الثقة
    أقول معيار ذلك هو الخرة الشخصية والاختبار والمواقف وليست أبدا المؤثرات الصوتية والضوئية التي يقوم بها هذا الشخص أو غيره حتى ممن انخدعوا فيه لأني أعلم أيضا أن الناس يتساهلون أحيانا في الأحكام وتغلبهم العواطف الغير متزنة وخاصة إذا كانت تلك التزكية لا تمسهم فإنهم يتساهلون فيها وخاصة أن صروف الزمان علمتني أن الدمع هو متاح على الرف لبعض الناس يجتلبونه حين وحيث يريدون

    وأيضا ليست من ضمن أدوات الوصول إلى تلك الثقة الأمور التعبدية الظاهرة التي قد تكون سهلة على بعض الناس ولكنهم في المعاملات يحيدون عن مقتضى تلك العبادات

    أيضا هناك اعتبار هام جدا وهو متى يتم تطبيق هذه المعايير وهل الإنسان يعيش حياته هكذا سيء الظن أبدا

    لا الحقيقة أن الإنسان يصل بعد فترة إلى طريقة من التحديد في التعامل بتلقائية تمنع عليه أن يشغل ذهنه بالظن أساسا أو أن يضع نفسه عرضة للخديعة وذلك بقدر من الجرأة على طلب تحديدات قد لا يجرؤ كثير من الناس على التحدث بها في بدايات الأمور لكنهم يضطرون في نهايات الأمور للوقع في خلاف يكدر عليهم دينهم ودنياهم وقد يضطرون لقول ما هو أشد مما استحوا منه في البداية

    هذا شيء والشيء الثاني أن الإنسان تنمو عنده حساسية لمؤشر الخداع حيث أن المواقف تتكرر والأشخاص أيضا يتكررون

    والشيء الثالث أنه يصل إلى أشخاص يثق فيهم إلى حد كبير ويفضل التعامل معهم

    والرابع وهو هام جدا أنه لا ينبغي تشغيل آلة الحذر هذه عمال على بطال بل إذا كان في الأمر مخاطرة يمكن تحملها فيمكن في هذه الحال اللجوء إلى إحسان الظن أو كما يقول العامة
    آكلها بمزاجي
    بل أحيانا أضع نفسي في موقف أخدع فيه لاختبار الناس ومعرفتهم مع تحملي لعاقبة وكلفة هذا الخداع لكن هناك أمور مصيرية لا يمكن تحمل الخداع فيها

    والأفضل ألا يتم اتخاذ قرارات مثل هذه تحت ضغط بل ينبغي أن يتم استثمار أوقات السعة لاختبار الأشخاص ومعرفة من يستحقون الثقة من عدمها ولو بمواقف مفتعلة ومشاهدات لتصرفات تاريخية

    بقي أن أقول أن الحياة بهذه الطريقة لها بعض المخاطرة أن تقع في ظلم لأشخاص هم لا يستحقون هذا الظلم ولكن لابد من الاستعداد لذلك الموقف دائما بروح الإنصاف والرجوع للحق وقد نوهت إلى هذا في تدوينتي هذه من طرف خفي وايضا التدوينة المشار إليها جيراننا اللي فوق

    أقصد أن يكون هناك استعداد تام لسرعة العودة للحق فالحاصل عدم الإغراق في التصرف بناء على سوء الظن ولا حسنه بل التحديد التحديد في العلاقات والحقوق الواجبات

    وأقول إن هذه المخاطرة المحتملة مع الاستعداد للإنصاف أفضل من التفريط وعيش عيشة الخب الذي يخدعه كل خادع حتى يصل في نهاية المطاف أن يكره حياته ويفشل في التكيف مع المجتمع

    هناك طرف آخر هام في القضية وهو أنا شخصيا أو أنت شخصيا ما علينا في هذه الحالة أنا شخصيا أفترض بالتالي أن من حق الناس أن يعاملوني نفس المعاملة وأرى أن علي أن إذا كان الموقف يحتمل أن يجب علي الإيضاح والتحديد وفتح الباب للآخرين للاحتفاظ بحقوقهم

    كما قال النبي صلى الله عليه وسلم للصحابيين
    هذه صفية

    يعني أعطاهم الجق أن يظنا وخشي عليهم من ذلك فكان واضحا ومحددا معهما

    أسأل الله أن أكون قد وفقت أولا لفهم السؤال وثانيا أن أكون قد غطيت نقاطه حتى لو كنت مخطئا في وجهة نظري فإن تغطية نقاط الموضوع تفتح باب النقاش الموضوعي فيه
    والسلام عليكم

  31. عصفور المدينة said


    eldoctor

    جزاك الله خيرا و نلت ثواب العمرة و الحج باذن الله
    اجتهدت في الدعاء لحضرتك الليلة الماضية أسأل الله القبول

    امام الجيل

    حابقة البسه واتصور وابعت الصورة نسة لك ونسخة لحارس بوابة الحريم عشا يقول وانتد

    محمد عبد القوى

    جزاك الله خيرا أخي
    ورزقنا وإياك تكرار العمرة

    ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى

    فعلا ياشيخ انت وصلت للمعنى اللي انا عايز اقوله
    حياة تانية فعلا القلب ينخلع عند فراقها ويحن دائما للرجوع إليها
    وهو قول الله عز وجل مثابة للناس

    Anonymous

    رحم الله أمواتنا ورزقنا بر الأحياء
    بارك الله فيك

    اليعقوبي

    حبيبي منورني وشكرا على التبريكات
    ثبتنا الله وإياك

  32. ro7 said

    بجد مشكور الاخ او الاخت اللي سال السؤال لان الاجابة استفاد منها الكثير والله يجزاك كل الخير يا ستازنا علي الافادة بوركت تحياتي

  33. Anonymous said

    اخى فى الله عصفور المدينه
    تقصد انك ستستمع وتكون حريص واذا أخطأت تعتذر
    احيانا يكون هناك لا مجال للاعتذار
    عندما تحكم على بالظن او من خلال رأى شخص قد يكون يكرهنى لعيب فيه وليس فى ..وتتأثر برأيه وتبتعد حتى يظهر لك صدقه او كذبه
    هذا ليس هو الحل من وجهة نظرى إلا اذا كان شئ يخص السمعه او تلوثها
    ايام الدراسه كانت هناك فتيات سيئات السمعه..كان الزملاء يحذروا زميلاتهم من هؤلاء البنات
    الواجب فى هذا الوضع البعد عن هذه الشبه فهى ستلتصق لا محال
    ام ان اقول لك فلان غير مهذب فلان مفتر فلان طاغيه فلان كاذب فلان لا يتقى الله
    هنا احكم من خلال احتكاكى به وهنا سيظهر
    اما انى ابتعد عنه لان فلان قال هذا…
    هنا حاله من اتنين ان اكون اعرف من نبهنى معرفه شخصه معرفه قويه معرفة عمر وقتها سأفكر فى كلامه
    اما ان اعرفه معرفه سطحيه من خلال النت او الماسنجر او حتى مجرد صباح الخير جار يقطن آخر الشارع
    هنا تركت عقلى لغيرى
    قد يكون غيرى هذا غير سوى

    سؤالى هل تحكم على شخص من خلال شخص آخر ام انك تحكم على الناس من خلال تعاملك معهم
    لى عودة ان شاء الله

    من عباد الله

  34. عصفور المدينة said

    جزاك الله خيرا على المتابعة أختي/أخي من عباد الله

    الحقيقة أنني لا أحكم بالخير والشر على الناس إلا بقدر الاحتياج للتعامل وأيضا المحك الرئيسي يكون لنظرتي الشخصية وقد أشرت لذلك


    أقول معيار ذلك هو الخبرة الشخصية والاختبار والمواقف وليست أبدا المؤثرات الصوتية والضوئية التي يقوم بها هذا الشخص أو غيره حتى ممن انخدعوا فيه لأني أعلم أيضا أن الناس يتساهلون أحيانا في الأحكام وتغلبهم العواطف الغير متزنة وخاصة إذا كانت تلك التزكية لا تمسهم فإنهم يتساهلون فيها وخاصة أن صروف الزمان علمتني أن الدمع هو متاح على الرف لبعض الناس يجتلبونه حين وحيث يريدون

    أي أنني لا أنخدع أو أسلم لآراء الآخرين في الناس سواء في التزكية أو الذم ولكن إذا كان شخص يعطيني رأيا في شخص آخر فإنني أسأله عن المبررات التي بنى عليها حكمه ذلك وأستوثق من هذه الوقائع أو المعطيات وأبني عليها من البداية حكما مستقلا وأعتبر أيضا المؤثرات الأخرى مثل المنافسة والغيرة والسطحية في بناء الآراء
    وذلك لأن المعايير تختلف في نسب أوزانها من شخص لآخر ممكن شيء هو يراه كبيرا ومسقطا للشخص وأنا أرى أن الإنصاف يقتضيني أن أضع ذلك الشيء في نصاب آخر

    ونتيجة لذلك يقول عني البعض أنني أحب أن أتعامل مع النصابين وذلك لأنهم يذمون بعض الأشخاص من أصحاب الأعمال وربما أذهب أنا متعمدا للتعامل مع هذا الشخص بل وأبعد من ذلك ألجأ دائما إلى طرح نقاط التشويه التي يثيرها الآخرون معه وهذا من أغرب الطباع عندي التي يستغربها الآخرون بل وأستمتع بذلك أي ربما اذهب للشخص الذي يذمه الناس وأقول له إن الذم الفلاني وصلني عنك وهل هذا صحيح أم لا وخلال طرح الموضوع يتضح صحة من عدم الادعاءات

    الموضوع فعلا أشبه باللعبة ولكنه لعبة الحياة التي تصقل الخبرات
    وأقول لك إن هذا الكلام لا يعرف أهميته إلا من اكتوى بناره زمنا طويلا ووجد أنه يحتاج إلى تمرس واهتمام وأن يكون من إطار قوانين وليس عشوائيا حسب الموقف

    ولذلك سررت جدا بالسؤال واعتبتره فرصة لي لإخراج هذه الأفكار المكتومة

    وخلاصة الأمر نقطتين

    أننا نحتاج للحكم على الشخاص فقط في الزوايا التي نتعامل معهم فيها وليس حكما عاما

    والثاني
    أننا نحتاج أن نتحلى بالإنصاف والتحديد والوضوح مع الناس تجنبا للمشاكل

    سأعطي مثالا تطبيقيا

    شخص يقوم بتجهيز شقة بالنيابة عنك وسيقوم هو بالصرف
    في بداية الأمر إذا قال الناس هذا الشخص غير أمين
    أسال عن الوقائع التي تؤيد ذلك

    المهم قررت أن أتعامل معه
    أقول له أنت تعمل هذا العمل مقابل نسبة كم أو أجر محدد
    ونتفق
    ثم أقول له المصروفات لابد ان تسجل كلها تحديدا
    وبعدين أنا سوف أطابق واسأل بعدك عن قيمة المصروفات المناسبة وأطابق هذا الكلام مع آخرين
    وبالتالي لا أدع مجالا للشك أو الظلم أو الزعل أحيانا يكون هذا الكلام قاسيا في البداية لكنه يريح في النهاية
    وفي نفس الوقت لم أدع مجالا كبيرا أحتاج فيه لتقييم الشخص تقييما عاما بل أحتاج فقط لتقييمه في الموقف هذا ولذلك يحدث أن يكون الشخص خوانا ولكنه يضطر تحت ضغط هذا التحديد أن يكون واضحا أمينا معي
    ولله الحمد

  35. Anonymous said

    اخى فى الله عصفور المدينه
    سررت بردك
    اخى انا من متابعين تدويناتك وآراء فى مدونات الغير لذا قصدتك بالتحديد لاتناقش معك فى هذا الأمر يحدث كثيرا” سوء الظن بالناس نتيجة آراء متطوعين او حاقدين
    تعرف يا اخى انه هناك مشكله أخرى هى الانطباع المسبق قبل الرؤيا والاحتكاك
    يعنى ممكن اقول لحضرتك ان فلان صاحب المدونه الفلانيه شخص سيئ الطباع عصبى عدوانى اذا اختلفت معه يسبك ويهينك
    هنا انت اخذت انطباع مسبق قد يتحول الى حكم مسبق
    الأكيد انك ستتاعمل معه اقصد صاحب المدونه الفلانيه من خلال الحكم المسيق ودائما ستحاول ان تجد فى تصرفاته ما يؤكد الكلام الذى وصلك
    انا اتعرض لهذا أيضا
    هناك من يتطوع ليقول رايه فى فلان واتاثر واحاول ان ابعد الصورة السالبه
    احاول
    ولكنى ارى ان هناك اناس يمشون فى الارض يدمرون كل شئ يختلف معهم
    اكيد السن والخبرة بتساعد ولكن تشويش الصورة تم..محاولة التنقيه ستأخذ وقت او يتم ازالة الاسباب

  36. Anonymous said

    عفوا انا من عباد الله نسيت اكتب اسمى فى التعليق السابق

  37. hend...hanady said

    بجد ربنا يزيد ويبارك من امثال هئلاء الاتراك الذين يتفقهون فى علوم دينهم ورغم كل ما هو معروف عن تركيا وعلمانيتها الا ان ليسى فيه ناس عارفه ربها ودينها

  38. عصفور المدينة said

    أختي /أخي من عباد الله
    بارك الله فيك
    طبعا أنا نبهت إلى أن الانطباع المسبق لا حرج فيه ولكن المذموم هو شيئان
    أولا أن يتم التصرف والإساءة بناء على هذا الانطباع المسبق
    وثانيا أن يتم التعسف في محاولة إثبات ذلك الظن المسبق
    وأؤكد أيضا على النقطة السابقة وهي أن الحكم يكون فقط في الزوايا التي فيها الاحتكاك وليس عاما ولا يستدعي إسقاط الشخص بالكلية
    وأؤكد على نقطة أخرى وهي الاحتفاظ بالآراء والانطباعات الشخصية للنفس وعدم محاولة نشرها بين الآخرين إلا بقدر المصلحة ودفع المفسدة

    وبخصوص المدونات فكل شخص إلا في قليل من الحالات يوجد في كلامه الصواب والخطأ فمحاولة تسرية انطباع معين نتيجة الخطأ وتعميم ذلك على رفض الشخص أو إسقاطه بالكلية هو منهج تعميمي معلوم أن أصحاب التعميم هم غالبا من الحمقى وغير المنصفين

    أما قولك إن إزالة الأثر السيء يحتاج إلى وقت فرأيي أن الإنسان يحاول أن يكون قويا ويتصرف بما يوافق الحق وسوف يرضي الله الخلق عنه إذا أرضاه سبحانه

    وأيضا معلوم أن إرضاء الخلق جميعا هو أمر محال فالحاصل أن الوقوف في موقف المدافع الدافع للتهم عن نفسه هو مشغلة للقلب مضيعة للوقت والجهد فيما يصعب تحصيله فينبغي الاشتغال برضى الخالق سبحانه والتصرف بمقتضى المثالية حتى يأذن الله في ظهور الحق وإلا فيكفي الإنسان مثل ما قال بن القيم

    غنيت بلا مال عن الناس كلهم فإن الغنى العالي عن الشيء لا به

    فغنى الإنسان الحقيقي عن الناس وليس غناه بالاستكثار من الناس غنى الإنسان الحقيقي في قناعاته ومثاليته وليس في كثرة الموافقين وإلا فكيف يأتي النبي ومعه الرجل والنبي ومعه الرجلان ويكون هذا النبي راضيا عن نفسه راضيا عنه ربه
    وإن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله

    وإذا انتقلنا إلى الجهة الأخرى فأؤكد أن على الشخص الذي تلقى قدحا في شخص آخر أن يأخذ بطريقتي ويجرب أسلوب الانفتاح والمواجهة مع الشخص المتهم إذا جازت التسمية

    بقي أن أؤكد أننا لسنا قضاة ولكن الغرض من كل ذلك هو أن نقلل خسائرنا في الحياة وصدماتنا من الناس

    ونحن لابد أن نعامل الناس كما نرضى ونحب أن يعاملنا ربنا عز وجل بالعفو عن الزلات وإقالة العثرات
    وهو سبحانه ولي ذلك والقادر عليه

  39. Anonymous said

    من عباد الله

    أخى الفاضل عصفور المدينة
    تعقيبك اثلج صدرى وجعلنى اتأكد ان اختارى لمناقشة هذا الموضوع معك أخى افضل إختيار
    جزاك الله خيرا” كنت اود ان اطلب منك طلبا” آخر
    ان تكون هناك بعض المقالات التى تناقش افات القلوب واللسان..ليست فى المدرسة الشرعيه ولكن هنا
    نسأل الله ان يرضى عنا ويجعلنا من عباده المخلصين

  40. Salwa said

    تقبل الله
    وأعانكم على ذكره وشكره وحسن عبادته

  41. mohamed said

    ربنا يهدينا جميعا الواحدبيحس ان الناس دى واخده الدين زى ماهو لكن احنا عشان بقاله عندنا كتير تحس ان احنا خلناه يصدى

  42. الباحث عن الحقيقة said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أعلم انك غضبت من هذا الرجل الذي اخذ يرميك بالسؤ ولكن ما ان دخلت للصلاة ولقاء الله كان يجب ألا تنشغل بغير الله
    لو تركنا انفسنا نغضب ما تركنا لانفسنا وقت نهنأ بطاعة الله
    أتعلم
    لقد عفوت عمن ظلمنى لانى كلما سجدت تذكرتهم فدعوت الله عليهم فأجد قلبي امتلأ غضبا وكراهية
    لا يا عم
    الله الغنى
    لحظة صفاء مع الله ادعو فيها ان يغفر لى ويرحمنى ويعفو عنى خير لى من ان اذكر من ظلمنى واكدر قلبى وانا مع الله
    لذلك عفوت عنهم على ما كان منهم
    لأهنا بدعائى مع الله
    تذكرت حادثه بسيطه
    كنت قد تجادلت مع بعض الاخوة وقلت ان الشيخ الفلانى ده مش هصلى فى الجامع اللى هو فيه
    لانه بيقعد من 5 الى 10 دقايق فى دعاء الوتر فى التراويح يدعوا على اليهود بألفاظ بشعه
    اللهم يتم اطفالهم اللهم رمل نسائهم اللهم اخسف بهم الارض اللهم دمرهم ومن والاهم
    اللهم آمين
    بس ماقعدتش نص دعاء التراويح قاعد اشتم واسب وألعن بيطلعنى من الجو الروحاني
    انا فى الجيش السلاح بتاعى كان قاذف صواريخ بيطلق 30 صاروخ فى 15 ثانية
    يعنى انا لو حاربت اليهود اخلص قبل الشيخ اللى بيدعى عليهم
    مش بقول لا ندعو على اليهود ..ولكن اقول لا تتحول صلاتنا الى شتائم
    مانا اقدر اقول اللهم انصرنا عليهم
    وابقى حققت المطلوب
    المهم
    اتمنى محدش يفهمنى غلط ويقول انى متعاطف مع اليهود
    انا بس مش عايز افسد الجو الروحانى بألفاظ مثل يتم ورمل ودمر واحرق وخرب وألفاظ ما دعى بها رسول الله على اعداءه

  43. د/اجدع بنوته said

    ماشاء الله .. ربنا يتقبل م حضرتك يارب ويقدرك دايما ع كده .. ويقويك ف كل عباداتك ويباركل لحضرتك فيها يارب

    ويوعدنااااا احنا كمان يارب بزيارة الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم

    تقبل تحياتى يابابا

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: