مدونة عصفور المدينة

مدونة نظيفة إسلامية (زيادة الإيمان) الطرائف والتناقضات التخسيس والصحة العامة الإدارة والتنمية البشرية

مسدات ومسجات

Posted by ctybrd on December 13, 2007

من كام يوم قاعد في حالي لقيت رقم بيرن لي زي رقمي بالضبط بس 018 ضحكت أول ما شفته
رديت ما حدش بيتكلم اتصلت بيه بيفتح ومش بيتكلم
استمر يتصل ليلا ونهارا ومن الساعة سبعة ونص الصبح كل يوم وبالليل

شغلت برنامج على الموبايل بحيث يفتح عليه تلقائيا وهو مستمر يا عيني كل شوية يرن
آخر ما زهقتش (أيوة مكتوبة صح) أصلي كنت باضحك وهو بيتصل
الساعة سبعة ونص رديت برسالة

صباح الخير

انتظرت شوية ولقيت رسالة طبعا الطير الحزين ده تشابه أسماء مع الطائر الحزين

رسالة من تلك الإصطمبات التي لا أحبها ولا أقرؤها

ترددت شويةقلت أحسن يطلع واحدة ولا حاجة والرقابة تقفشنا المهم اتصلت وبلهجة جادة
السلام عليكم
لقيته راجل ولهجته صعيدية
قلت الحمد لله ربنا ستر

قلتله ياراجل انت مسلينا الصراحة برناتك وانت صاحب واجب ربنا يبارك فيك انت منين
قال لي من قنا
قلتله أحسن ناس وما تحرمناش من رناتك و رقمك جميل وكلام كدة يعني لا يتجاوز الدقيقة (شايفك يا عبده بتضحك
وفي آخر ثانية بيقول
مين معايا !!!!!!!!!!
طيب
السلام عليكم
طبعا لحقت قفلت كفاية على كدة أصل الكلام بفلوس
ودي كانت نهاية المسدات من هذا الرقم على ما يبدو

بحسبة بسيطة كدة الموضوع التافه ده اتهدر فيه مبلغ حوالي 10 جنيه (ماحدش يقول أنا السبب) غير الوقت اللي هو قاعد ماسك الموبايل فيه يعني رغم الظروف الاقتصادية المعروفة والتي تكاثرت النذر حول اتجاهها نحو الأسوأ وربما تعرفون أن عدد الناس الذين يهدرون هذا الإهدار ليس بالقليل

مشكلة الإهدار من وجهة نظري إن كل واحد بينظر له على مقدار بسيط وهو إهداره هو لكن لو نظرنا له بمنظور إجمالي حنلاقي أرقام كبيرة يعني مثلا 220 مليون جنيه لب وسوداني سنويا وشوف مسجات ومعاكسات زي كدة كام وهلم جرا

وانا كنت فاكر الظاهرة دي انتهت !!! على كل :

تهئنة مليانة ورد وفل
أرسلها قبل العيد ما يهل
علشان أكون قبل الكل

أحب أسابق الأنفاس وأقول قبل الناس وبصادق الإحساس

كل عام وانتم بخير

68 Responses to “مسدات ومسجات”

  1. دكتور حر said

    مش فاضي أقرا ولاأعلق بكره ان شاء اللهههههههههههلكن بفتح الجهاز لقيت العصفور عنده تدوينهدعواتك

  2. همسة قلم said

    يييييييه من ده كتير اخونا الكريم عصفور المدينة مرة تليفوني قعد يرن من رقم لا اعرفه ارد مش يتكلم اكنسل يتصل تاني اطنش يفضل يرن خليت اخويا يتصل بيه واتاريه كان مبسوط من الكول تون اللى كنت حطاها وعايز يعرف يحطها ازاى … ومن ده كتير لكن اسخف شئ لما الواحد يكون في عز النوم وتليفون من دول يتصل وباصرار ويطلع في الاخر عايزي شيرين مثلا او عايز يتعرف والواحد بيفتكر انها حاجة مهمة وحد لا قدر الله حصل له حاجة ياللا خير وكل عام وانتم بخير اخونا الكريم حياكم الله

  3. دعوة الفردوس said

    برضه هحجزوبعدين اقراانا اتطورت اهوه وبقيت في اول خمسهلولولولوي

  4. أمير القلوب said

    أخي الحبيب:أبو يحييده عادي أصل الشعب كله كده زي ما بيقولوا في المثلأقرع.. ونزهيكل عام وأنت بألف ألف خيروأسأل الله أن ينظر إليك وهو يباهي بك ملائكته ويقول: إني أحببت عبدي فأحبوهتحياتي لك

  5. دعوة الفردوس said

    هههههههههموقف جميلوالأجمل انه طلع رااااجل صعيدي على حج”حق”علشان الرقابه والعصفورة متعليش صوت تغريدهاالمواقف من دي كتييييروبجد طلعت في دماغي اعمل تدوينه عنها بما ان لدي منها الكثير بل والعجيب بجد عندي انفراداتوكل سنه وحضرتك طيبوقبل الدبح والبهدلهوالفته المفلفلهاتمنالك عيد سعيدوفرحه مجلجله

  6. بالله المستعان said

    التركمحاجه ضعيره علي حاجه ضغيره علي حاجه ضعيره يعملوا حاجة كبيرهخلينا نقولها بمعني تاني لو كنا في هولاء العشر ,,, خلينا نقوللا تحقروا من المعروف شيئا ,,, خصوصا في هولاء العشركل سنه وانت طيب يا استاذ عصفور

  7. L.G. said

    ربنا يعلم عن نفسي مبتكلمش في الفاضى وبقفل بسرعة ومبرميش الكل وده كل لأني مبشتغلش دلوقتي ودمتمبس انت غلطان ممكن تكون خسرته وهو مش فاهم انك بتفتح الخط عليه كل ما يطلب كنت طلبته من الأول وقلتله عايز ايه انت كنت فاكره ست صح عيب كنت كلمته وشفت مش تخسر الراجل 10 جنيه حرام عليك وياتري نصحته ولا قفلت وخلاص ؟؟؟ابعتله ماسج قله حرام عليك الفلوس طلعها لمنكوبي القرصاية ولا الناس اللي ماشية في الشارع مش عارفيين رايحين على فين

  8. وضـّاح said

    فكرتني برقم بين علي .. نفس رقمي ولكن مرة 012 ومرة أخرى كان 016 وعلى كدا كل ما واحد من الناس يجيب خط جديد بيجرب خطه على باقي الشبكاتطبعا دا غير الرسايل والفتح عليه ومفيش ردربنا يهدينا ويهديهم

  9. عاشقه الفردوس said

    الحق مركز متقدم وارجع

  10. عاشقه الفردوس said

    مممممممممممممممم مش بتحصل معايا وده الىل مخلينى متطمنه ان فعلا زى مالاحصائيات بتقول ان الناس حالتها ميسرش كل عام وانت بخير والامه الاسلاميه بخيروالعام القادم تكون فى الحرم باذن الله

  11. أزال المؤلف هذا التعليق.

  12. المهـ إلي الله ـاجر said

    يا معجبينك يا بشمهندس (:

  13. جمعاوى روش طحن said

    طيب المفروض أقول ايه بعد التعليقات دى الواحد دايما بييجى متأخر ينفع كده ؟

  14. موجة said

    مووعك جميييييلمبسوطة يا ستي هههههههههههتسمحيلي اعلن حملة أو موضوع بقى مممممممممممممش لاقي حاجة أقولها بس صعبان عليا الراجل اللي ضيعتيلوه رصيدوه ده خالص تحياتي

  15. عبدالرحمن ياسين said

    السلام عليكمكل عام وأنتم بخيرأنا نزلت بوست جديد على المدونة…ماتنساش العيدية وإنتا جايتحياتي لكسلام

  16. Mohamed A. Ghaffar said

    هناك تداخل حاد بين مفهومى اهمية التقنية واهمية الأقتناء

  17. أمــانــى said

    أســتاذناازيك يا أسـتاذنا اخبار حضرتك ايه يااااارب دايمآ حضرتك بخير ممكن اضحك الاول هههههههههههههههههههدا كلام وفى الاخر طلع صعيدى فضحنا وسط الاجانب اصل احنا شعب معانا فلوس كتير اووووووووى علشان كده الحكومة قررت اخيـرآ هتشيل الدعم وبما ان الموضوع مسجات وتهانى واعياد كــل سنة وحضرتك طيب أعاده الله عليك بالخير واليمن والبركات وعلى الامة الاسلامية يااااااااارب آمــــــــين

  18. لماضة said

    ههههههههطيب اقول ايه بتحصل فى احسن المسدات

  19. عبدٌ من عباد الله said

    بتحصل لكن الجميل عندما تكون من صديق بس هزاره تقيل شويهو السئ لما تكون من صديق سوء ابتعدت عنه و يحاول معودة العلاقاتسلام و متقساش تانى المفروض ان قلبك قلب عصفور و ليس ديناصور

  20. A.SAMIR said

    هو تقريبا من هواة الهزارغاوي هزارمعلش المؤمن دائما مصابتحياتي

  21. Anonymous said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته استاذنا الكبيرفعلا حضرتك اثرت موضوع له عواقب كبيره تخيل حضرتك مثلا ناس منتظرين محادثه تليفونيه مهمةمتعلقه بحياة انسان ويرن التليفون وفجاة يبقى او تبقى حد فاضى عاوز يتعرف او انسان مريض فى امس الاوقات للراحهوبرده يرن التليفون وبرده حد عاوز يتسلىالطامه الكبرى بقى استاذنالو زوجه بجوار زوجهاوالتليفون بيرن وتتطلع واحده عاوزه تتعرفلك ان تتخيل ما سيؤل اليه الموقفوياسلام لو حاول ان يسترسل فى الكلام ويستفسر وفين يبداء يقول النمرة غلطهذا يحدث مرار وتكراروهنا يقع مالا تحمد عقباهولكن استاذنا عصفور من الرجال الذين يحسمون الامور ويكونو حازمين بالنسبه لهذه المواقفويا ليت كثير من الناس مثلهلك احترامى وتقديرى استاذىام الابناءراجيه عفو الله

  22. خمسة فضفضة said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ههههناس فاضيه وهايفه ، وفيه منهم كتير الغريبه انه صعيدي ، دا اللي خلاني افكر ان ممكن يكون حد من العيال الصغيرين هو اللي بيعمل كده من غير ما يعرف —-كل سنة وحضرتك طيب ياباشمهندس والسنه الجايه ان شاء الله نكون صحبه علي عرفات سلام

  23. رفقة عمر said

    كل سنه وحضرتك طيببصراحه انا بحب اكلم صحباتى جدااافمعلش سماح فى موضوع المكالمات دى

  24. مهندس مسلم said

    مش عبده لوحده اللى بيضحك ولا عبده ده مجازانا هموت من الضحكواضح من التعليقات ان الموضوع ده بيحصل كتيرالحمد لله الذي عافانامش 018 ده حزب ” نحب نتعرف ورانا ايه ورانا ايه”

  25. Jana said

    السلام عليكمعجبنى قوى رد حضرتك عليه:Dأحرجته بذوقها يا باشمهندسالعيد جاى والكلام على لحمة بقىيعنى خلاص مافيش بيتزا الفول ولا فول بالبشاميل!!؟؟ولا حضرتك حتلاقى صرفة وتخترع فتة بالفول؟؟🙂كل سنة وحضرتك والعائلة بخيروالسنة الجاية ان شاء الله متجمعين على عرفة

  26. سها said

    السلام عليكموالله موضوع المسجات ده مشكلهطب في الاعياد والمناسبات لازم نهني ونردالمشكله في الناس اللي على طول تبعت رسائل من العينه اللي جات لحضرتك وكلها قوافي ومالهاش معنياصحابي في دولة اخرى كانوا مستلمينني كدهوانا مش عارفة اردكان احسن عندي انهم يبعتولي رسايل يطمنوني عليهم وعل اخبارهم او يشاركوني في حاجة مهمةفضلت ماردش لحد ماهما بطلواودلوقت ما بنبعتش رسايل لبعض الا لو فيه حاجة مهمةشكرا لك

  27. ma_3alina said

    إني أحبك في الله

  28. أحمد مصطفى said

    لفت نظرى كثيرا اسم عصفور المدينةعند معظم اصدقائى المدونينفقرارت ازروكوسعدت جدا عندما تصفحت بعض تدويناتكتحياتى لك وارجو ان نتواصلأحمد مصطفى

  29. abdul-salam khamis said

    عندي موضوع مماثل.. وانت كنت مشاركني فيه بتزويدي بالبرنامج المذكور إللي بيفتح لوحده على المتصل.. بس الموضوع بتاعي مستفز في أوله ومضحك أوسطه ومحزن آخره..1-مستفز.لما لوجدت رقما لاأعرفه يرن لي عشرات المرات وكنت قد عاهدت نفسي حتى الان على عدم الاتصال بأي رقم لاأعرفة يرن علي..2-مضحك.فلما استشرتك ووضعنا البرنامج المذكور فظل البرنامج يفتح عليه مرات لحد لما خلصت له رصيده مرات على ماأعتقد .3-محزن.لما علمت صاحب الرقم قدرا وأنه أخذ رقمي من غيري للتودد لي ولم أعلم برقمه أصلا للأسف الشديد..المحزن في الموضوع أنه رجل بسيط الحال مادياً وأنا أعلم ذلك جيداً.فأحسست بألم شديد في نفسي وعاهدت الله أن هذه المبالغ دينا علي تسترد بشكل آخر ..وهذه تجربتي المماثلة والحمد لله أن رقمي غير مميز ليرن لي الناس عمال على بطال .وجزاكم الله خير وكل عام وأنتم جميعا بخير

  30. الفاتح الجعفري said

    استاذنا الكبير ربنا يبارك فيكوالله الصعايده اتطوروه وبقوا يعاكسوه اهوعلشان عز يعرف ان في تنميه في الصعيدمره كان عندنا لقاء مع اخوانا وكان عز واخ تاني مشيين فكانوا مش متأكدين من معاد اللقاء بالظبط فعز قال للراجل التاني اتصل وشوفوطبعا الحكايه دي كارثه امنيهممكن تودي الكل في داهيهالراجل طبعا مكنش واخد باله فاتصل بالراجل يقوله هو معاد كذا الساعه الكامطبعا الراجل التاني اتفزع وقاله مين معايا حضرتك مينقاله فلان الفلانيقاله معرفش حد بالاسم ده وكنسل عليهيعني الشاهد ان حضرتك خد بالكسعات بيوصل شويه ارقام لاخونا البعدهيبقوا عيزين يتأكدوا منها او يعرفوا اصحابهافيتصلوا يعملوا الحركات ديقبل كده واحد بيتصل بيه علي الموبايل بيقولي انت مين!!!!1قفلت في وشه طبعاوربنا يكفيك وينجيك من كل شروجزاكم الله خير

  31. منى said

    اهنيك يا استاذ عصفور على صبرك وردك الجميلتحياتى

  32. ض/خالد said

    أجدع ناس

  33. ammola said

    السلام عليكمطيب انا بيتبعت لى رصيد من ناس ما اعرفهاش وطبعا مش بارضى على نفسى انى اقبله فاقوم ارجعه على نفس الرقم لغاية ما بقت دى شغلتى وطبعا الموضوع فيه غرامة علياانا عايزة فتوى انى ماليش دعوة بعد كده🙂كل سنة وحضرتك وكل احبائك بالف خير

  34. mohand said

    السلام عليكم ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههوالله ضحكتني قوي قوي قوي انا بقي مبستحرمش بفتح وازهق اهله الحمد لله مش بيجيلي معاكسات بقالي فتره الرقم بقي قديم بقي هنعمل ايه بس الرساله حلوه ال اتصل نتعرف علي بعض دا راجل صحيح ……… ولا بلاش

  35. التوأمان said

    كل عام وانت بخير(واذا خاطبهم الجاهلون قالو سالاما) وماشاء الله انا بودي ياسين قالي علي مدونة حضرتكوهيا فعلا مدونة جميلة اوي.

  36. صاحب المضيفة said

    بس حضرتك طلعت جامد في تكوين العلاقات الشخصية لكن تستحق كده بجدارة وفعلا ظاهرة كبيرة وتستحق النظر وياريت نشوف لها حل جذري وسريع دمت بخير

  37. ا بـن عــمــر said

    كل الناس عندك بتحجز ان لا استطيع ذلك***********اسأل “الله” ان يحبب خير خلقه “فيك” ومن حوض نبيه “يسقيك” وفي جنته “يؤويك” وبرحمته “يحتويك” وبقضائه “يرضيك” وبفضله “يغنيك” ولطاعته “يهديك” ومن عذابه “يحميك” ومن شر حاسد إذا حسد “يكفيك

  38. الراقص مع الذئاب said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهيا باشمهندس دي اسمها هيافةودا سبب حجات كتير اوي بايظةجزاك الله خيرا علي الموضوع

  39. يوميات عيل مصري said

    كل سنة وانت طيب يا عم عصفورسامحني باكتب وانا لا نايم ولا صاحي

  40. مهندس مصري said

    طيب دا أنا حصل لي أنقح من كده في رمضان من 3 سنين فاتتكنت ماشي أنا و مهندس زميلي بس أكبر مني و يعتبر رئيسي المباشر و راجل كبير و محترم و كنا بنعمل رفع مساحي لمناسيب مجموعة من الحواري اللي حنمد شبكات مواسير مياه جديدة فيها في مشروع تجديد شبكات مياه مدينة دمنهورو شايلين جهاز الميزان المساحي و عمالين نلف على رجلنا في الصيام و الشمس وفجأةزميلي ده يلاقي تليفونه المحمول بيرن بنمرة غريبة من بره مصر و بكود دولة مش معروفة ففتح لقى مين بيعاكسبسام من رام الله و عايز يتعرفآه واللهي واد فلسطيني عايز يتعرف على بنات مصريات و بيعاكس دولي على المحمول في نهار رمضانالمهم قفل معاه بأدب لأنه مؤدب و كمان من كبار الإخوةمفيش خمس دقايق و راح متصل تاني راح مديني الموبايل و أنا كنت تعبان من اللف في الشوارع و الحواري بالجهاز و الصيام عامل عمايله رحت ماسكه سالخه و أنبته إنه بيدور على إيه في نهار رمضان و القدس أسيرة و المسجد الأقصى مهدد و الإسرائيلين بيهببوا معاهم ايه كل يوم و قلت له إنت في ايه و لا ايه و كبسته و قفلت معاه فما إتصلش تانيبس بخته حلو إني كنت صايم لأني لو كنت فاطر كنت سمعته شوية شتايم تكفيه بقية عمره لأن الصنف ده هو اللي بيدمر القضية الفلسطينية و ما يستاهلش يكون في الأرض التي بارك الله فيها و حولهاربنا يا يهديه يا ياخده و ينضف فلسطين منه و من أمثاله

  41. امام الجيل said

    الحق الرقابة با فندم العملية مش ناقصة واحنا عايزينك🙂انا حكاية الميسدات دى حصلتلى كتير بس مع رقم غريب ومن بلد غريبة وواحد بيتكلم برضه بلغة غريبة شكلها افريقية كده ويتصل بيا فى كل وقت وعلى فترات وبرضه كل ما ازهق افتح عليه واسيب الموبايل شغالاكلمه انجليزى مفيشوكذا مرة بتاع مرتين كلمتنى نمرة برايفت نمبرقالولى شكلها مخابرات ولا مش عارف ايهيلا كلنا لهاكل عام وانتم بخيرابا يحيىابا حسانابا بنت ابيهابراقبك من زمان انا

  42. islamist bloke said

    الموضوع ده حصل لى برضة بالظبط……بس كان الرقم اللى قبل رقمي مباشرة في فودافون……..اتصلت بيه……كان شاب اسمه كريم واتعرفنا واتفقنا نتقابل وكدة بس طبعا الحاجات دي مبتحصلش غير فى بلاد الناس الفاضيةفعلا الاسراف ده سخيف جداعم عصفور انا عندي خاطرة عايز اقولهاهو لية الواحد معادش عنده تفاعل ايجابي مع الناس فى تدويناتهم ومواضيعهم واصبح كل كلامه موافقة وشكر (لان اغلب الموضوعات انا موافق عليها ومش بقرأ الا الناس اللى برتاح لكلامهم) واينعم هو فيه اعتراضات بس قليلة جدا واصبحت غير مثمر ابدااية السبب؟فراغ؟ خواء؟ عدم اكتراث؟ عايز تحليل صادق ومش هازعلتحية طيبةوالسلام

  43. نـــــــور said

    يااااه .. دا انا لسة في رقم قارفني في عيشتي بجد .. ويرن .. ارد ما يردشما أردش .. يرن يرن .. اكنسل يرن تاني أقفل موبايلي افتح الاقيته متصل مية مرة.. الظاهر انها هواية عند بعض الناس ولا ايه والله الهاديوكل سنة وحضرتك طيب ومن ربنا قريب

  44. محمد على said

    ياخويا ياعصفور انا نفسى ربنا يحقق امنيه وهيا انى اكون اول واحد بيعلق على البوست بتاعك مواعيد الشغل بتخلينى اخش على النت متاخر ويكون تعليقى الكام واربعين يالا كله خير…اول حاجة انا بشكرك قوى على تمرير التاج ليا وجزاك الله كل الخير وده يبقى اول تاج يتمررلى منذ ان اصبحت واحد من المدونين…التاج ده هيبقى تاريخى بالنسبة ليا..تانى حاجة موضوع التليفونات ده بقى حاجة تزهق ربنا يعافينا…مرة واحد تصل بيا وقالى التليفون اللى معاك ده بتاعى قولتله ده تلفونى ياسيدى الفاضل قالى لا ده تليفونى قولتله طب ايه مواصفات تليفونك قعد يقولى موصفات غريبة وفى الاخر بدأ يقبح قمت شكرته وقفلت السكة فى وشه…اخويا ياعصفور عايز اتواصل معاك اكتر من خلال الماسنجر انا هبعتلك ايميلى لو حبيت تضيفهhouda_930@hotmail.com>واخيرا كل عام وانت الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم ومن الجنة اقرب…والله ولى التوفيق.

  45. إنـســـانـة said

    هههههههههههههههه لالالا انا مضحكتش خالص .. انا فطست من الضحك بس ههههههههههههلا بجد الفراغ بيعمل اكتر من كدة والله معلش يا استاذ عصفور اديك اتسليت حبة والرقابة كمان مزعلتش الحمد لله 😀

  46. صانعة الحرية said

    ايه ده ما شاء اللههو انا اغيب يومين ارجع الاقى موضوع جديدوالكره الارضيه كلها قراتههو انا اخر من يعلم يلا خيراولا اطلب منكم الدعاء لانى مريضه جدا جدابموت يعنى ههههههههرغم انى قلما انى امرض بس يلا خيراما عن الموضوع فايام زمان قبل الحاج شحيبر ما يتسرق كانت بتحصل معاى كتييييييييربس طبعا انا كبنت مينفعش اتصلساعات كنت بخلى بابا يتصل على الرقم من تليفونه دا بقى لو اللى بيرن غلسوساعات كنت بقفل الموبايل خالصوساعات كنت بحطه جنب الراديوا او الكمبيوتر علشان الذبذبات وافتح عليهشوفتوا ساعاتى كتير ازاىكل عام وحضرتك بخير يا استاذناابو يحيى وسلامى لكل افراد العائله نفر نفروكل عام وانتم بخيييييير

  47. ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said

    يا أستاذ عصفور أنا قرأت موضوعك دة من 24 ساعة تقريبا و كان فيه حوالى 5 تعليقات .. الشغل أخدنى و عملت كام مشوار لقيتنى فى التعليقات الأربعينأنا مش عارف امتى هاكون أول تعليقالمهمو الله ضحكتنى يا أستاذنا .. لكن بالفعل زى ما بيقولوا .. هم يضحك

  48. دكتور حر said

    أنا عن نفسي لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري عشان اتصل برقم بيرن عليا معرفهوش ما قعلتالمنوفه جيده في مثل هذه الحالاتوهذا رأي الجمهوروالله أعلم

  49. عصفور المدينة said

    <> دكتور حر<>أعانك الله يا محمد<> همسة قلم<>صحيح بتعملوا الكول تون ليه وتدفعوا فيه فلوس كمان مش ده إهدار🙂3 جنيه في الشهرصحصحيح بتعملوا الكول تون ده إزاي<> دعوة الفردوس<>أول خمسة بيدفعوا فلوس للحجز<> أمير القلوب<>شعب أقرع.. ونزهيانت جبت المفيد يا أميرناأحبك الله<> دعوة الفردوس<>لا هو مش صوت تغريدهاهو الصوت وأشياء أخرىكل سنة وانت طيبة وفي انتظار تدوينتك عشان نحط بقية مواقفنا عندك<> بالله المستعان<>كل عام وأنت بخيروجزاك الله خيرا على هذه الخلاصةالتراكمالتراكم في الإهدار وفي الطاعات كما أشرت أنت وفي الذنوب أيضا<> L.G.<>ربنا يبارك فيك يا أستاذة ومرحبا بعودتكوفعلا الإهدار ده شيء سيء جداأنا مش غلطان والله انا اتصلت بيه 3 مرات ويفتح علي ويفضل ساكتلما تلاقيه عمال يتصل الساعة 2 ونصف بالليل ويرجع يبدأ من سبعة سبعة ونص تانيواطلع انا غلطان أنا اطالبك بتعويض تحولي لي رصيد🙂ده انا لوحكيت لك تجارب أخرى أسوأ في الموضوع ده والله شعرك يشيب وتطالبي بإلغاء الموبايلات<> وضـّاح<>نفس المشكلة يا وضاح قل للأستاذة إل جي أصلها بتقول إن انا غلطت <> عاشقه الفردوس<>منورة الحجز بعد كدة بفلوس تحويل رصيدطب احمدي ربنا انا ما اعرفش حد بقى غير حضرتك مش بيحصل له الموضوع دهأكيد رقمك مش مميز<> المهـ إلي الله ـاجر<>معجبين إيه يا احمد الراجل ده ما عندوش بلوج🙂<> جمعاوى روش طحن<>بعد كدة أحجز لك بس انت ادفع مقدم<> موجة<>مرحبا بك أستاذة بس على فكرة أنا مهندس Maleمش Femaleأنا عدلت البروفايل عدةلدرجة حطيت في البروفايلاسمي محمدوبعدين صعبان عليكي الراجل وانا ما صعبتش عليك لما يصحيني من النوم كل ربع ساعة<> عبدالرحمن ياسين<>ماشي يا بيدو أنا حافوت لك الإعلان عشان تشجيع الأشبال<> Mohamed A. Ghaffar<>زي ما انا متعود ما اردش على تعليقك وأنقله كما هو للفائدة<> هناك تداخل حاد بين مفهومى اهمية التقنية واهمية الأقتناء<>وأضيف وسور الاستخدام وإهدار الموارد<> أمــانــى<>الراجل من جنا يعني بحريكم شوية حمدا لله على سلامتك<> لماضة<>وأحسن المسجات<> عبدٌ من عباد الله<>يا بني ارحمنيمخصوم منك 3 أيامعشان كلمة قلب ديناصور ديعمال <> A.SAMIR<>منورنا أستاذنا<>Anonymous Anonymous<>فعلا إضافتك قيمةراجية عفو اللهمخاطر عديدة تحيق بحاملي التليفون المحمول من المتزوجين🙂<> خمسة فضفضة<>لا والله يا دكتورة ده راجل كبير وصوته محشرج كمانكل عام وأنت بخير<> رفقة عمر<>ماشي يا أستاذة سماح 30 يومبس احذري الإهدار احذري الإهدارربنا سبحانه وتعالى حيحاسبنا على هذه النعم<> مهندس مسلم<>عبده مش اسم مجازي يا هندسة واهو جه وعلق زي مانا توقعت abdul-salamأصل هو دايما يلومني إني باوفر في المكالمات وبعدين دلوقت بقى يوفر هو كمان لدرجة إن فاتورته أصبحت أقل من فاتورتيالتلميذ الذي تفوق على أستاذهبس هو أكبر مني في السن برضه018 ده حزباللي معاه قرش محيره يجيب موبايل ويشحنه🙂<> Jana<>لا يا أستاذة العيد ده بقى الكبسة بتشتغلوالفتة طبعا كل عام وأنت بخيرلا للفولوفعلا الراجل ممكن مش كون اتحرج هو ممكن يكون تأكد تمام اليقين إن صاحب التليفون راجل مش واحدة<> سها<>تعليقك رائع جايزة أحسن تعليققولي ليه<>لأن تعليقك لمس الهدف الذي كتبت من أجله هذه التدوينةرسائل القوافي والتي تهدر الكثير من المال في تناقلها بمناسبة ومن غير مناسبة وبعضها يكون على أكثر من رسالللللة<>يا جماعة ياريت نقرا تعليق الأستاذة سها<> ma_3alina<>أحبك الله الذي أحببتني فيه ياهندسة يا مختفي<> أحمد مصطفى<>نورتنا أستاذ أحمد وربنا يبارك فيك<> abdul-salam khamis<>عارف يا عبده لو ماكنتش علقت الناس كانت حتقول باكلم نفسيأكمل الردود لاحقا إن شاء الله……

  50. مؤمنه said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل سنه وحضرتك طيب وأدعو حضرتك للمشاركه معنا فى بوست ولماذا قالوا رأى حضرتك يهمنا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

  51. الطائر الحزين said

    انت تعرف طير حزين غيرىوبعدين ما احنا كنا فى قنا ما جلتش ليه كنا عرفنا هو مين وكنا جبناه زيارة معانا يتعرف عليك شخصية بدل المسجات والكلام ده

  52. أبوشنب said

    ههههههههههههههوالله انت ظلمت واد عمي بتاع قنااوعاك تكون فاكره كان بيعاكسلا لا لا استغفر الله في سركتلاقيه بس بيجرب النمرة الجديدةاو حتى عدة التليفون لسه واصلة البلد وبيحاول يستخدموها ونمرتك لطشت معاهمعموما انا من اسبوع كان بيكلمني واحد من الهندوارد عليه واكلمه انجليزيما فيش فايدههندي ما فيش فايدةعربي ما فيش فايدةوتني وراه لغاية ما خلصت له الكارت والحمد لله

  53. bos bos said

    يوة بتحصل كتير قوى كل سنه وانت طيبتحياتى لك

  54. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

  55. bedo said

    على رأي اللي بيقولو ا ربع جنيه على ربع جنيه يعملوا أول مليون صحيح كلامك والله بس مين يسمع أنا أسف على التأخيربس إن شاء الله أخر مرة وجزاكم الله خيرا

  56. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

  57. عدى النهار said

    كل سنة وإنت طيب ومنور المطرح دايماً🙂مشكلة مشابهة عندى فى كمية التليفونات الخاصة بالإعلانات من إشتراك فى جريدة لتبرعات لإشتراك فى كريدت كارد وغيره كتير لدرجة إنى فى أحيان كثيرة لا أرفع سماعة التليفون.. مش موبيل

  58. مدونون ضد ابو حصيرة said

    شكرا على اشتراككم معنا في حملة مدونون ضد أبو حصيرة .. ونرجو منكم وضع بنر الحملة على موقعكم للأعلان على الحملة ونشرها .. وشكرا

  59. عصفور المدينة said

    <> الفاتح الجعفري<>أخونا الحبيب بارك الله فيكاطمئن علي الله خير حافظا بس الاحتياطات اللي انت ذكرتها جميلة ربنا يكرمك<> منى<>شكرا لك يا أستاذة وبارك الله فيك<> ض/خالد<>018؟<> ammola<>مانت ممكن تحولي الرصيد ناقص التكلفةيعني كنوع من الغرامة تخصمي جنيهما هو المفروض يتحمل خطأهيعني مثلا جالك 30 جنيه اخصمي 25 جنيه وحولي 5باهرج طبعا ممكن تخصمي جنيه مثلا<> mohand<>أنا قلت يا مهند معرفة الناس كنوز بس هو طبعا عايز يتسلة وخلاص<> التوأمان<>منورين يا شباب<> صاحب المضيفة<>الحمد لله فعلا أنا قلت أكسبهالحل الجذري والسريع لهذه المشكلة هو قلة ذات اليد<> ا بـن عــمــر<>جميلة رسالتك يا بن عمر<> الراقص مع الذئاب<>فعلا الإهدار منبعه الفراغربنا يعينك يا أستاذ<> يوميات عيل مصري<>كل عام وانت بخيربس شكلك ما عرفتش تنام🙂<> مهندس مصري<>مشاركتك جميلة أوي يا محمدده اللي ممكن اسميهextremeبتاع الموضوع رمضان ودولي ومش من أي دولة وعايز بنات يعني فعلاextreme<> امام الجيل<>عايزين نديك كورس في اللغة السواحيلي<>Anonymous islamist bloke<>المشكلة يا احمد انه هو بدل ما كان يتعرف عليك فيه قدامه فرصة يتعرف على ناس كثير من حواليه من غير مكالماتوبعدين ممكن يستفيد من المكالمات دي في صلة الأرحامبخصوص سؤالك أولا انت معذور وفترة الجفاف العاطفي دي عاديةثانيا اقتصارك على المدونات التي توافقها في الرأي وعدم وجود مشاركة مش عيب بالعكس ده بيزيد الاستقرار النفسي بالذات في مرحلة ما تكون عايز هدوء مش بدل ما تدخل مدونات تكون تختلف معاها وتعمل لك تشتت ذهني في هذه الفترة التي أنت تحتاج الاستقرار فيها؟<> نـــــــور<>فعلا هي ظاهرة ولكنها تقل<> محمد على<>فيه ناس يا محمد بتستظرف عشان تسجل الكلام ده وتعمله نكتة<> إنـســـانـة<>بس بفلوس يا أستاذة وبعدين الرقابة عندنا مش حاقولك<> صانعة الحرية<>شحيبر ده موديل من النوكيا؟شفاك الله وعافاك يا بنتي<> ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى<>ربنا يبارك فيك انت مركزك متقدم في القلب يا محمد<> دكتور حر<>يعني انت بتثبت التهمة يعني يا دكتور على المنوفيةبس انت كريم وانت اللي دايما تتصل بي!!!<> مؤمنه<>وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتهواعذريني يا أستاذة لانطحاني في العمل<> الطائر الحزين<>انا شكيت فيك أصلا!!!!لولا إني عارف إنك مقاطع 018واخواتها<> أبوشنب<>منور يا أستاذناأستغفر اللهبس انت عديت من الهند!!!طب انا لوكال هنا الحمد لله<> bos bos<>فعلا انا حصلت لي كثير بس دي أول مرة أدير الموضوع بهدوء كدة<> bedo<>فعلا يا أخي إهدار الموارد ده مش بيحسوا انه بيمثل ثروة<> عدى النهار<>كل سنة وانت طيب أستاذ مدحت يا راجل يا ذوق دايما فاكرنا رغم ما أظنه من انشغالك ربنا يحفظك ياربلا التليفون الأرضي ده أصعب فعلا الالموبايل له حلول لكن الأرضي فعلا معاناة<>عمر بوك ستورز<>اعذرني لحذف تعليقاتك الدعائية

  60. MerMaid said

    هههههههههههههههههههضحكتني بجد علي الراجل الصعيديطيب هو كان عاوز ايه ؟؟؟مفيش مغزي للموضوع:)))

  61. عصفور المدينة said

    <>MerMaid <>بارك الله فيك والله ليس قصدي سخرية من أحد ولا الموضوع أصلا للتسلية ولكني ذكرت ما حدث والزوار ذكروا أحداث مشابهة والغرض الوصول لفكرتين بسيطتينالبعد عن التكلف في الرسائل والتنبيه للإهدار في المكالمات شكرا لزيارتك

  62. صانعة الحرية said

    شحيبر ده موديل من النوكيا؟هههههههههههههههههههه

  63. وائل_صح ولا غلط_ said

    كل عام وانت بألف خير

  64. rena said

    السلام عليكمكان بيحصثلى كتييييييييير حاجات شبه كدابس كنت بدى التليفون لاخواتى وهما يتصرفواالموبيل اصبح متاح للجميع ولكثيييييييير بيسيىء استخدامه للاسف الشديد

  65. عدى النهار said

    متابع دايماً إنشاء الله حتى لو لم أكتب تعليق ياريت ترفع التكلف بيننا.. مش ضرورى أستاذ دى خالص🙂

  66. ŞoŖśậŖấầ said

    دا الموضوع منتشر جدا اهو وانا مش واخدة بالىفى السابق كان بيجيلى رسايل من ناس مجهولة الهويةبس كانت بتيجى قبل مايبدأ رمضان للتهنئة بقدومه يعنىوكتييير بقى يكون فى ارقام بترن وماعرفش برضو مين البشر دول بس بطنشالغلاسة بقى فرقم ماسكنى بقاله كام يوم وصبح وليل بيرن ومش عارفه القطه وافتح عليهاقول يمكن حد غير نمرته وبيغلس شوية قبل مايقوللىبس الغلاسة طولت اوى وانا جبت اخرى بصراحةمش عارفة انا ايه الناس الفاضية دىوانا بكتب التعليق دلوقت لمحت تعليق همسة قلم وافتكرت برضو موقف زى اللى قالته داصحيت الساعة 8 الصبح عالموبايل عمال يرن وقمت مفزوعةطلع طبعا اخ ظريف شكله من ذوات الدم الباردانا طولت اوى بس فعلا الموضوع دا فاقع مرارتىاللى يغيظ انهم بتكون مستوياتهم مش اوى وتلاقيهم بيستلفو وبياخدو من اهلهم عشان يشحنواانا بقول يشحنوا دماغهم بحاجة تفيدهم احسن بدل المال السايب اللى هيتسألو عنه رغاية اوى واجيب صداع انا عارفه اعذرونىتحياتى لحضرتك

  67. باب البحر said

    🙂أضحك الله سنك أخيو الله أنا مش عارف اشمعنى أنا اللي مش باتعاكس و لا بتطلع النمرة غلط !!!مع ان الموبايل معايا من تمن سنين و مغيرتش النمرة غير مرة واحدة !!!

  68. د/اجدع بنوته said

    ههههههههههههههههههههههههههههههههانا مره عملت زى عم الصعيدى دهبس كان معايا رقم قبل كده وسبته واترفع م الخدمهفكنت كل شويه ارن عليه وملاقيش حاجهلحد ف يوم ادى جرس وواحده ردت سلمت عليها وقفلت وخلاصههههههههههههههههههههههههههههههههههشكلى ف عرق صعيدى وانا مش عارفهنايس يوميه يابابا

Leave a Reply

 
