مدونة عصفور المدينة

مدونة نظيفة إسلامية (زيادة الإيمان) الطرائف والتناقضات التخسيس والصحة العامة الإدارة والتنمية البشرية

رغم انقطاع الانترنت

Posted by ctybrd on January 31, 2008

أحببت أن آخذ التحدي رغم انقطاع كابل الانترنت البحري وأدخل وأضع هذه التدوينة

الأدوات المتاحة
موبايل N70
خط اتصالات
تم إعداد الانترنت على الموبايل
كابل يو إس بي توصيل الهاتف للكمبيوتر
Nokia Pc Suite

اتصالات بتدينا 5 ميجا في اليوم بجنيه والشبكات الأخرى فيها برضه زي كدة

33 Responses to “رغم انقطاع الانترنت”

  1. أحمد الدرعه said

    أول تعليق أخيرا🙂
    انا النت شغال عندي عادي TEData

  2. الطائر الحزين said

    تبيع الموبايل ؟؟؟

    يمكن متعرفش تدخل نت
    ولا عادى ممكن تدخل نت من غير حاجة

  3. وضـّاح said

    جربت التصفح على الموبيل نفسه سواء عن طريق شبكة التليفون أو اللاسلكي

    ولكن طريقتك .. عجبتني
    🙂

  4. ma_3alina said

    مش عارف يعني ايه الكابل البحري اتعطل بس أحلى حاجة في المصريين إنهم بيتصرفوا .. مش بيغلبوا .. والشاطرة تغزل بأي حاجة

    😀

    الله ينور يا باشمهندس ..

  5. فرنسا هانم said

    انا كنت فاكره ان النت بايظ فى السويس بس
    لكن كده عرفت انه عمومى فى العاصمه كمان
    النت علشان يحمل بيمشى زى السلحفاه ام رجل مكسوره
    شكرا على التدوينه رغم انى مبدخلشى من الهاتف المحمول

  6. خمسة فضفضة said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    انا كمان النت عندي شغال بس بيقَطّع ،
    حلوه الطريقه دي يا باشمهندس

    ممكن سؤال : موبايلي n73 وعملت سيت اب لبرنامج النوكيا بي سي سويت من الاسطوانه اللي جايه معاه لما باوصله بالكابل الكمبيوتر مش بيقراه ولا اكنه متوصل
    ايه الحل ، ناس قالولي اشيل البرنامج واسطبه من الاول ؟؟ياتري هايكون ده حل ؟؟ ولا يبقي فيه عيب من الكابل مع العلم انه الكابل الاصلي ؟؟

    افيدونا افادكم الله

  7. امام الجيل said

    حلو التحدى ده
    بس الحمد لله شغال اهو
    بس انا عارف فى البيت هيشلنى
    انا دلوقتى فى الشغل

    ربنا يستر ويشتغل فى البيت

    يلا الواحد ياخد ريست شوية من التدوين

  8. ام البنات said

    هو بفضل الله شغال بس بطيئ زى السلحفاة
    ولكن أحسن مما فيش
    جزاك الله خير يا استاذ عصفور دائما تنجد اخواتك

  9. محمود الدوح said

    المصباح فى وسط العتمة

    بجد بتحاول تنور لكل الناس حاجات بسيطة ممكن تبقى جنبهم لكن مش واخدين بالهم منها

    شكرا يا باشمهندس مع انى مش معايا تلفون جيل تالت

  10. Maha said

    الحمد لله النت شغال كويس .. هو اول امبارح بس فضل فترة مش عايز يطلب

    جزاك الله خيرا على المعلومة

  11. منة الله said

    😀

    النت شغال عشرة على عشرة

  12. mohand said

    السلام عليكم

    عندي خط اتصالات
    والموبيل وكل حاجه

    بس انا عندي الانترنت شغال الحمد لله

    جايبة بواسطه بقي
    :D:P

  13. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  14. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  15. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  16. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  17. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  18. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  19. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  20. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  21. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  22. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  23. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  24. mo'men mohamed said

    أخى عصفور
    حمد الله على السلامة
    انا برده النت عندى الإشارة بتقطع
    ولو جه يبقى بطيىء جدا
    على العموم خير
    وجميل جدا فكرتك
    بس الموضوع ده مينفعش مع 6670 ؟
    السلام عليكم

  25. الصارم الحاسم said

    يا جدعاااااااااان

    اطفي الموبايل منك له
    (:

    الفاتورة هتيجي نار ..والكروت هتخلص..وقد اعذر من انذر

    الشباب اللي معندهمش n73 او اي n …لو عندكم طريقة توصلوا بيها الموبايل للكمبيوتر خاصة اللي عندهم لاب توب – انفرا رد او بلوتوث او كابل داتا – بحيث ان الحاجات دي تكون متوافقة في الناحيتين..تقدر وقتها تعمل تعريف للموبايل على انه مودم في الكنترول بانل خانة المودمز ..وبعدين تعمل تعريف لدايل اب كوننيكشن زي العادية اللي احنا عارفينها بس خللي الرقم المطلوب ي اللي حاطه الاخ عصفور المدينة

    بس الموضع ده مكلف جدا جدا جدا ..وقد اعذر من انذر

  26. فتافيت السكر said

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    دي اول زياره ليا يا باشمهندس

    بس انا بردك الى حد ما النت شغال عندي بالزق ** عتريس < < الكمبيوتر بتاعي بيجبر بخاطري كتر خيره المشكله مش في النت احنا ممكن نصبر بس عايزين نعرف ايه اللي سبب العطل ده وفجر الكابلات دي ولحد امتى هيفضل العطل ؟
    انا عارفه ان الناس كلها بتتهتم الحيتان والقروش والحمد لله انهم ما قالوش الاخوان ؟؟ انت بئه يا باشمهندس شاكك ان مين يكون له يد في العمليه دي بالظبط؟؟

    وياترا هتكون نتجيه العطل ده ايه ؟؟

    ربنا يستر

    تحياتي

    بالمناسبه انا سمعت كتير عن مدونتك ما شاء الله الله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

    ربنا يوفقك دايما يارب

    خالص تقديري

  27. عصفور المدينة said

    النت مش شغال عندي لا زال وبادخل بالتليفون المحمول والأنكد إن الكهرباء قاطعة في هذه اللحظة

    احمد الدرعة
    تعيش آي بي إم انت بتقارن نفسك بينا انا بعت المدونة من الإيميل عشان بلوجر بطيء

    الطائر الحزين
    اديني داخل اهو من غير كهرباء ولا نت

    وضاح
    انا باستخدم الموبايل للإيميل بس أما على الكمبيوتر فبتستخدم كل حاجة

    ماعلينا
    الله ينور علينا جميعا أحسن الكهرباء قاطعة

    فرنسا هانم
    عندي واقف زي السلحفاة أم رجلين مكسورين

    خمسة فضفضة
    لو فيه علامة توصيل بتظهر على الموبايل يبقى الكابل شغال والمشكلة تبقى تستيب برامج
    لومافيش العلامة يبقى الكابل خربان

    وشوفي تعليق الصارم الحاسم

    إمام الجيل
    في البيت مقطوع خالص

    أم البنات

    ربنا يحفظك

    محمود الدوح

    كلكم والله مصابيح ربنا ينورها بينا جميعا

    مها
    منة الله

    ماشاء الله لاقوة إلا بالله عندنا لازال مخرف

    مهند

    ماشي يا واسطة

    مؤمن محمد

    متهيأ لي ينفع بس ربنا يسهل ونبقى نجيب طريقتها

    الصارم الحاسم

    ياهندسة احنا عندنا الاتصالات زي الفل ورخيصة وببلاش انت شفت السعر اللي انا كاتبه
    وش بيطلع لسانه
    جنيه بيدينا 5 ميجا في اليوم وبعد كدة بتتحاسب بكلام فاضي ولو عطلت الصور
    حتمشي الأمور أنا مش بادفع أكثر من الجنيه في اليوم

    فتافيت السكر

    نورت مدونتنا الموضوع فعلا مريييييب بس مصر وقعت عقد كابل جديد لوحدنا أمس ودي غريبة في سرعة رد الفعل بس لسة قدامه سنتين بس حيفرق في السرعات

  28. صيد الخاطر said

    السلام عليكم
    أستاذنا

    والله الحمد لله النت رجع امبارح على قده شويتين

    بس اللي طاأنا عاوز أقوله

    هما لسه متخلفين يمدوا سلوك تحت البحر
    ؟؟؟؟
    ميشتغلوا ساتالايت وخلاص

    دي دولة ياجدعان مش شركة ولا سايبر نت

  29. د/اجدع بنوته said

    انا لما كنت ف القاهره عملتها

    وكانت الادوات المتاحه نوكيا 5300 وباقى اللى حضرتك قولت ده

    بس كان ناقص شوية بهارات علشان تطلع طعمها حلو ف الاخر

    بس كويس انى طلعت بفكر اهو

    والحمدلله لما رجعت بيتنا انا تى اى داتا

    ففل يعنى

    اللهم ديمها نعمه

  30. nonoymm said

    والله فكرة حلوة بس اجيب عدة مناسبة
    اخي عصفور المدينة تدوينتك كلها استفادة جزاك الله خير

  31. Ahmed Essawy said

    انا لما النت قطع دخلت من الواب بتاع التليفون علطول … و كنت بقرأ التدوينه من الموبيل … من غير جهاز الكمبيوتر …

  32. البشمهندس said

    لو محتاجين اى استفسار انا تحت امركم فى اى وقت

  33. مغرم يا ليل said

    شكرا يامان بس هوة فين البرنامج دة لانة مى اخوة ومش شغال هنا فى الكويت ياعم الحج والنت هنا فى الكويت ناااااااااار ناااااار غالى وانا معى ان73 ومحتاج اوصلة على لابتوب

Leave a Reply

 
